Monday 28 April 2014

Mumia



Assalamualaikum..


Lately ni Bella suka baca pasal sejarah dulu-dulu, contohnya pasal mumia, pyramid, kisah bahtera nabi nuh banyak lagi la.. Tapi entry kali ni Bella nak share pasal mumia. tak tahu la eh tapi pada Bella sangat menarik. Cara awet mumia, mumia yang masih cantik sampai sekarang and semua tentang mumia.. kehkeh.. takut ker?? seram sikit-sikit tu biaselah.. walaupun sebenarnya time tengah taip ni jantung rasa dupdap dupdap, toleh kiri toleh kanan, haha okeh jom tengok 5 kisah-kisah mumia ni.

1. Mumia Rosalia Lombardo (Sleeping Beauty)


Banyak-banyak mumia, Bella suka yang ni. sebab perfect plus comel, tapi..

Rosalia Lombardo adalah mumia dari tahun 1920. Dia meninggal pada usia 2 tahun akibat jangkitan paru-paru. Ayahnya sangat sedih dan meminta Alfredo salafia untuk memumiakan putri kesayangannya. Dia ingin putrinya itu sentiasa utuh dan tidak berjauhan darinya.

Hingga ke hari ini, mumia ini adalah yang paling awet dan sempurna yang pernah ada. Dia hanya seperti gadis kecil yang sedang tidur dan tidak pernah membusuk dengan rambutya yang masih berkilat dan ikal, pipinya yang gebu, bibirnya masih munggil dan matanya yang masih kemas menutupi bebola mata. Tidak seperti mumia lain yang sudah mengecut dan kelihatan tidak seperti manusia. Kerana keunikan mumia ini, ia digelar sebagai  SLEEPING BEAUTY OF THE CAPUCHIN CATACOMBS. 

Namun kini, mumia Rosalia Lombardo disimpan di sebuah bilik bawah tanah di Itali Selatan. Kerana ada isu misteri yang mendakwa, beberapa orang pernah melihat Rosalia Lombardo sedikit membuka matanya.



2. Mumia Ramesses II ( Firaun yang mengejar nabi musa)


Mumia Ramesses II adalah seoang FIRAUN yang dikatakan hidup di zaman nabi musa yang akhirnya mati tenggelam dalam Laut Merah ketika mengejar Nabi Musa dan para pengikut bagida yang melarikan diri daripada kekejaman Ramesses II. 

Apa yang menarik perhatian Bella, kisah mumia firaun ini telah membuatkan saintis daripada perancis, Prof. Dr. Maurice Bucaille, memeluk islam setelah mengkaji mumia Ramesses II ini. Nak tahu kenapa? haa.. Bella x bercadang nak ceritakan secara details ye, so jemput lah ke SINI 



3. Mumia Gadis Icha berusia 500 tahun


okey yang ni mumia yang palig scary. Bukan ape, mungkin sebab gaya mumia ni pose agaknya, entah la. Ceritanya camni..

Ini adalah sebuah fakta yang mengejutkan, namun juga ironis. Suku Indian di masa lampau memiliki sebuah ritual untuk mempersembahkan korban pada dewa-dewa yang mereka anut. Namun, suatu ketika di era modern ini, ditemukan jasad gadis Inca yang masih dalam keadaan baik, namun jasadnya sudah berusia 500 tahun lebih.

Kejadian ini terjadi di tahun 1999 di mana peneliti menemukan mumi gadis yang diperkirakan berusia 15 tahun saat dikorbankan ini. Konon, ia adalah salah satu gadis dengan dengan kondisi tubuh yang sempurna, sehat dan cantik. Namun sayang, ia hidup untuk dipersiapkan menjadi sesembahan bagi dewa.

Gadis ini tidak dibunuh langsung, melainkan diletakkan di puncak gunung untuk mengawasi pedesaan, seperti malaikat pelindung. Ritual ini bernama Capacocha.



4. Mumia Juanita The Ice Maiden


Mumia Juanita merupakan mumi perempuan beku pertama yang pernah ditemukan di Amerika Selatan. Mumi ini berusia sekitar 14 tahun. Di ketahui saat meninggal Juanita mengenakan pakaian terbaik penuh dengan warna cerah yang dibuat dari kain berkualiti tinggi dan dikaitkan dengan peniti perak serta memakai hiasan kepala dari bulu. Kondisinya masih baik. Rambutnya masih rapi dan bewarna hitam. Setelah melakukan pemeriksaan ke atas mumi Juanita ini, diketahi dia memakan makaan yang terdiri daripada sayuran. Kematiannya disebabkan pukulan benda keras di atas kepalanya.



5. Mumia bayi Qilakitsok - Greenland


Berikut kasus lain dari kemungkinan penguburan hidup-hidup, kali ini melibatkan seorang anak berusia sekitar 6 bulan di Greenland. Dia ditemukan di atas tumpukan tiga mumi perempuan dan anak laki-laki, semuanya dipertahankan oleh iklim yang sejuk. Kemungkinan ia memiliki kelainan iaitu Down Sindrom sehingga dia ditempatkan di kubur hidup-hidup bersama ibunya yang meninggal (Seperti kebiasaan Orang Eskimo waktu itu). Pakaian mereka adalah contoh-contoh indah dari mode termasuk 78 item pakaian yang diperbuat daripada kulit binatang.


Asstaghrafirullahalazim,,

Semoga malam ni tido takdok mimpi hok bukan-bukan aminnnn... 

p/s : Bace ayat kursi and doa tido sebelum tido k, kang mumi tu lompat masuk dalam mimpi baru hang taw..

ok Tata for now !!


No comments :

Post a Comment